HalamanTAKAR


TAKAR-DIADAPTASIKAN DARI TABUNG KELUARGA ANAK-ANAK ROZIAH DAN DI ASASKAN OLEH ALLAHYARHAM HASSAN NORDIN

I made this widget at MyFlashFetish.com.

"KEHIDUPAN HAKIKI ADALAH SELEPAS MATI"

Tidak ada sesuatu makhluk pun di dunia ini yang mampu untuk melawan kehendak Penciptanya,dan tidak ada yang akan mampu menembusi 7 petala langit dan bumi.Maka yang demikian janganlah semasa hidup ini kita cuba melawan takdir tersebut.Gunakanlah kehidupan dunia dengan sepenuh kesyukuran terhadap Pencipta yang Maha Agung. Janganlah kita seakan mencuba untuk menongkat langit dan menggali bumi kerana semua itu adalah dari yang Hak..renungkan kalendar dan bertafakurlah barang sesaat cuma..

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan
KLIK JE
Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 25 Januari 2010

KEPUASAN ..

Bismillahirahmanirrahim..... salam 1Malaysia...
jumpa lg sahabat2 blogger smua..Terlebih dahulu marilah kita sama2 menyedekahkan Al-Fatihah di atas kemangkatan almarhum Sultan Iskandar,sultan Johor serta mereka yg kembali ke rahmatullah antaranya bekas KPN negara,Tan Sri mohd Sidek,bekas MDNegeri,Tun Ghazali Shafei,anak ADUN Sg Tiang,serta mereka yg kembali menemui Maha Pencipta.Dan..yg pasti kita akan turut sama ke Sana cuma kita belum mengetahui akan masa kita..Sesungguhnya amal makruh yg kita buat,ank2 yg soleh serta kebajikan kita yg akan turut membantu , Insya Allah..

Pada hari sabtu yg lepas,aku bersama 2 lg kawan pergi menjalankan xtvt yg biasa iaitu memnacing di lombong tgl berhmpiran kwsan perumahan dimana lombong dkwsan tersebut ckup luas serta sayup mata memandang.Hampir 10 lombong tgl yg mana pd firasat aku mmg ckup dalam..Apatah lg penghuni di lombong itu yg rsnya di huni oleh bermcm lapisan jnis.Kami terlebih dhulu cuba bermain dgn haruan berumpankan katak.Sj nk test pikup..Bermula dr jam 8 kami di sn,masing2 dgn joran serta kelengkapan.Permainan casting dimulakan.Kwsn tersebut dipenuhi oleh pokok teratai serta kiambang yg menjadi tpt penghuni dasar berlindung dr panas matahari.Hampir ke pukul 10 kami mencasting,belum 1 pun penghuni yg mahu menjamah umpan.Setelah asyik bertukar tempat,akhirnya seekor ikan haruan bersaiz hampir 4 kilo berjaya dijinakkan.Lenturan rod menunjukkan bahawa haruan tersebt berminat utk melawan,tp permainan tdk dpt di truskan memandangkan kwsn yg berteratai.Sampai saja ke tebing,tusssssss.........tali pancing terputus dan mata kail trus menjadi lurus..nasib baik juga sempat menangkap haruan tersebut.klu x....melepas la..
Setelah selesai bergambar,aku menukar tempat n arah,br je 3 kali balingan,akhirnya umpan aku berjaya juga menarik minat haruan bersaiz 700 gram.bleh tahan juga power.. Kami berangkat ke lombong yg lain setelah puas hati dgn kejayan menaikkan haruan. Permainan dgn toman pula akan di cuba,berumpankan anak keli..teknik pelampung kami gunakan,mungkin dah tgh hari,jd toman semua turun ke dasar agaknya..Dgn hampa,kami berangkat balik sebelum zuhur.Pada sebelah ptg aku kembali lg utk bermain dgn toman.Jam 4 aku bersama dgn joran pemberian adik aku dan berumpankan anak keli serta katak,aku mencuba nasib.Hampir ke pukul 6,aku berjaya menaikkan se ekor toman bersaiz 700 gram di kwsn yg penuh dgn pokok kiambang.Alhamdulillah aku merasa amat puas dgn hasil yg aku dpt pd hari tu,...Bersesuaian dgn pengalihan hobi aku,hobi yg amat aku xminat,kini telah memberikan sesuatu yg menggembirakan serta membuatkan aku amat teruja utk memancing.Nescaya aku akan terus memenuhi hobi ini selain dpt gak makan ikan air tawr. kpd mereka anak2 muda,dr membuang masa melepak,merempit,main dam aji,membohsia bohjan,lebih baik dekatkan diri dgn berfaedah..memancing..dpt juga menambah rezeki, mengenali habitat ciptaan Allah,mengkagumi keindahan pemberian Allah serta menikmati saujana alam di tepian tasik yg mendamaikan..marilah kita sama2 bersyukur...

Jumaat, 15 Januari 2010

Alihkan hobi n luangkan masa

salam hijriah n salam 1 malaysia..
Semalam adalah hari Keputeraan Negeri 9,maka seluruh rakyat Negeri 9 bercuti sempena menyambut hari keputeraan beliau..jadi aku n kawan2 sekerja meluangkan masa cuti tersbut dengan pergi memancing di Machap Umboo..(kwsn tasik yg agak luas n byk di hiasi dengan pokok teratai).lagipun aku nk test gak set pancing yg adik aku bagi kat aku.Kami btolak ke sana dr tempat keje aku pd jam 0800 pg.Singgah makan di pasir pjg,trus melalui jln masjid tanah ke alor gajah,sampai di alor gajah kami truskan perjalanan ke machap Umboo dan sampai di sana pd jam 1030.Sempat la g beli umpan ank2 keli n katak.Lepas tu trus kami ke lokasi memancing yg nmpk tenang tp xtau apa isi di dlmnya..Lepas park keta di bwh pokok sawit,masing2 sibuk merambut pencing n menyediakn kelengkapan..Kwsn tersebut kurag dikenali oleh org luar kerna agak tersorok dan kawasan tersebut berkependudukan masyarakat cina.Jadi utk kami membeli bekalan makanan agak sukar juga.Jadi terpksalah tahan lapar.cuma air minum je yg di bawa. Starting balingan berumpankan anak keli oleh cpo wan..Nmpak agak menarik tp mgkn di sebabkan tengah hari,pemangsa tidak berkehendakkan umpan.Kwsn tersebut melalui cerita byk didiami oleh Toman,Rohu,Patin serta talapia.Bagi aku,aku ingin mencuba nasib dengan toman..kerna sekali umpan dimakan,layanan serta perlawanan toman agak menarik.Itula cabaran. aku mencuba teknik casting rapala katak..tp angin yg bertiup melawan arus,menghalang balingan aku utk sampai ketengah.hampir sejam aku mencuba,rasa kecewa mula menular ke stiap sendi..Si suzaily pula mencuba casting dengan umpan katak..nmpknya ada juga tindakbalas dr pemangsa yg bermain dgn umpan tersebut. Hmpir 1/2 jam,akhirnya pemangsa hilang sabar,maka di sentapnya umpan katak tersebut.Toman yg beratnya hampir 500g pun terlekat di mata kail. Selama 3 jam kami bermain,akhirnya kami mengubah kedudukan kke tempat yg agak terbuka tnpa pokok teratai..teknik baling n biar berumpan keli di gunakan.Mmg ada pemangsa yg teruja tp xlekat di kail.mgkn bkn rezeki.Ketika asyik melayan tetiba.............
sekumpulan anak toman bermain2 dimuka air sampai ke gigi air,apalagi jala selebar 12 kaki di labuhkan,anak toman sebesar ibu jari kaki mengena..tp xla byk sgt..kami kembali brsemangat mencuba teknik casting rapala n ikan keli...tp bkn rezeki..dan di tmbh plak umpan yg nak kehabisan..terpaksa la kami beransur .. kami terus ke kedai utk membeli umpan keli dan katak, tp bkn ke tempat yg td.kami alihkan tempat ke 1 tasik yg len.Sehingga pukul 7,kami akhirnya mengalah dan berkemas.kul 1915 kami bertolak balik ke PD.Tp kenangan kat sana mmg benar2 memuaskan hati aku.Kami bercadang akan kembali ke sana pd 2 minggu akan dtg utk tido 1 mlm di tasik tersebut..Mungkin akan rezeki kami dpt naikkan toman,rohu @ patin.Dengan badan letih,balik je rumah trus lena...sok nak kena keja keras tuk melayan karenah dari 55 participant dr 55 negara yg akan menjalani kursus SML (senior mission leader) sampai 29 Jan. Insyaallah kerja keras penuh sabar adalah asas utk berjaya...Moga kita akan bersama mencipta gemilang.

Ahad, 10 Januari 2010

Fasa 2 selesai..

Salam ukhuwah dan salam semalaysia.Alhamdulillah syukur dan rahmat ke atas Yg Maha Esa kerna diberikan hidayah dan inayahnya untuk aku melalui tahun 2010 samada onak duri,dugaan dan cabaran @ perjalanan mudah,sempurna dan selamat.itu semua adalah dengan kehendakNya. Syukur juga aku kerna telah selesai dengan lancarnya kerja2 Fasa 2 pemasangan sistem Wifi di kolej Uniti Pasir Panjang. Projek Fasa 2 ini mengalami kelewatan disebabkan oleh masalah Kolej tersebut.Tarikh dijangka mula projek adalah pada pertengahan bulan Dis,sebelum kemasukan pelajar baru,tp disebabkan oleh beberapa masalah,maka projek ini ditangguhkan dan alhamdulillah siap di lakukan pada hari sabtu (9 Jan 2010).Fasa 2 ni melibatkan bangunan kediaman pelajar lelaki dan wanita. Proses wiring di tingkat 2 bangunan lelaki agak sukar kerana terpaksa melalui siling bumbung dan memakan masa yang agak panjang selama 3 jam lebih. Dengan bantuan skylift yg di sewa,kerja2 menjadi sempurna dan selamat.Pemasangan kedua di tingkat 3 bangunan penginapan wanita agak mudah kerna kerja2 wiring menggunakan paip conduit terus ke Db tingkat.Tempoh masa selama hampir 2 jam saja digunakan.Selesai saja kerja wiring,En.Nawawi selaku ketua projek mencuba sistem tersebut samada dpt berfuungsi @ tidak.Ternyata ada sedikit masalah tp berkaitan dengan signal wifi.Kemungkinan kerja2 pembaikan tersebut akan di lakukan pd minggu depan setelah en Nawawi berhubung dgn pihak vendor. Aku diberitahu ada 2 lagi fasa akan dilakukan pada masa depan melibatkan bangunan 5 tingkat wanita serta bangunan resort. Itulah di katakan rezeki,akhirnya projek dpt dilaksanakan dgn sempurna, berdoa dan bekerja dengan amal serta ikhlas maka yang pasti kejayaan akan hadir.setiap kejayaan memerlukan pengorbanan.Setiap pengorbanan memerlukan kesabaran serta bermohon pada Allah akan keberkatan rezeki yang akan kita cari.renungkanlah....................

ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE

Pengikut