HalamanTAKAR


TAKAR-DIADAPTASIKAN DARI TABUNG KELUARGA ANAK-ANAK ROZIAH DAN DI ASASKAN OLEH ALLAHYARHAM HASSAN NORDIN

I made this widget at MyFlashFetish.com.

"KEHIDUPAN HAKIKI ADALAH SELEPAS MATI"

Tidak ada sesuatu makhluk pun di dunia ini yang mampu untuk melawan kehendak Penciptanya,dan tidak ada yang akan mampu menembusi 7 petala langit dan bumi.Maka yang demikian janganlah semasa hidup ini kita cuba melawan takdir tersebut.Gunakanlah kehidupan dunia dengan sepenuh kesyukuran terhadap Pencipta yang Maha Agung. Janganlah kita seakan mencuba untuk menongkat langit dan menggali bumi kerana semua itu adalah dari yang Hak..renungkan kalendar dan bertafakurlah barang sesaat cuma..

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan
KLIK JE
Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 24 Julai 2009

ingatan..kenangan

Pada Julai 1999,ketika aku dlm perjalanan menuju ke Brunei D.Salam melalui jalan laut utk tujuan penghantaran generator sea games Brunei,aku terpksa meninggalkan ayahku di kg yang ketika itu sedang bertarung dgn penyakit misteri. Ayahku di jaga oleh mak dan abangku.Tetapi aku sempat bercuti utk menjaga ayah selama seminggu di Hosp.Baling.Makan dan Minum,mandikan ayah...semua itu berada di lipatan sanubariku.Kenangan itu xakan muncul kembali.Ketika berada di Brunei pada 18 Julai,aku baru saja menjejakkan kaki di tanah air Brunei.. Mmg indah sekali dan ketenangan terasa apabila berada di dlm masjid besar Brunei (aku xingt nm masjid dia).Keesokan hari aku telah di kejutkan oleh satu berita yg di sampaikan oleh bos aku..katanya" sy harap awk bersabar dan dengar apa yg saya nk katakan,kita akan kembali ke Labuan pd ptg ni juga,awk akan di hantar pulang dgn penerbangan MAS pd awal pg besok. Semua urusan telah di lakukan oleh pihak di Labuan". Aku terkedu dan bertanya kenapa aku di hantar pulang sdgkan kerja di Labuan blum selesai. "Atas sbb kebajikan,kita terpksa menghantar awak pulang,sekiranya awk ingin pulang". Masih menjadi persoalan,kenapa?aku blum puas berada di Brunei.Dgn penuh kesedihan dan kesayuan,bos aku menghulurkan tgnnya dan meminta aku agar jgn terkejut mendgr berita drnya."kita telah menerima 1 berita bahawa ayah awak telah kembali ke rahmatullah.Berita ini di sampaikan oleh abang awak di Pulau Pinang".Tanpa bersuara aku terjelepuk terduduk,hanya tangisan dan esakan yg kedengaran.Aku hampir pitam,mujur bos aku membantu.Suasana dlm bilik bos menjadi sayu.Aku terus terlupa ttg Brunei.Ingatan aku hnya pd ayah..Aku menangis semahunya di depan bos...Hilang sgala kudrat aku utk menghadapi semua ini.ttp Allah sygkan ayah lebih dr aku..Aku redha akan kehilangan ayah.Selama seminggu aku menjaga ayah,ayah byk berbicara ttg kehidupan..tp ayah pergi jua tnpa aku di sisinya.Kami bertolak ke Labuan pd ptg itu juga,aku berlepas dr Labuan dgn MAS pd pg 20 Jul.Abg aku memberitahu, jenazah ayah akan di kebumikan selepas kepulangan aku.Jangkaan aku,aku akan sempat menatap wjh ayah utk kali terakhir.Tp kehendak Allah Maha Mengetahui,setibanya aku di KLIA,aku di beritakan bahawa penerbangan ke Utara pd jam 1330H.Ketika itu jam br pukul 1030H.Jadi aku terpaksa menunggu slama 3jam.Dgn hiba aku menghubungi dan memberitahu abg aku.Dia memaklmkan pdku,jenazah ayah akan di kebumikan selepas solat dzuhur.Aku menangis semahunya di KLIA tanpa aku peduli siapa di sekeliling aku.Rupanya kesedihan aku telah menarik minat seorg gadis yg senasib dgnku.Tp jenazah ayahnya akan di kebumikan pd sebelah ptg.Sekali lg aku redha dgn ketentuan Allah.Penerbangan jam 1330H telah tiba,penuh dgn kesedihan aku pulang ke utara tp tidak berkesempatan menatap hiba wjh ayah..sampai di kpala batas,2 org anggota yg ditugaskan menyambut aku telah menunggu.Dgn menaiki pacuan 4roda,berdezup kami di atas highway.Perjalanan memakan masa hampir 1 1/2 jam.cukup laju.... ....sampai di rumah hanya ada mak,abg dan adik2ku, sedara mara.tp ayah???sekali lg aku menangis semahunya dlm pelukan mak tnpa aku pedulikan siapa mereka..aku rebah di pelukan mak.semangat aku trus hilang. Hanya aku kenangkan wajah ayah yg rapat dgnku.Itu lah takdir Allah..Semasa hayat mmg rapat dgnku,kemana sj ayah pergi aku pasti akan ikut.Walaupun 'merempat' ke Kedah mncari rezki pasti aku akan bersama.Byk aku pelajari dr ayah.Menoreh gtah,bersawah,menukang rumah,mencari pucuk kayu,mencari ikan,semuanya aku blajar dr ayah..semua yg ayah ajar melalui kesusahan dlm hidup,bkn kesenangan..sehingga ptg br aku sedar dan menerima,Ayah xkan kembali..trus aku ke kuburan ayah tnpa di temani sesiapa.Aku menghadiahkan bacaan Yasin pd ayah..sehingga hmpir maghrib,br aku kembali kerumah yg hampir 400mtr dr tanah kuburan.Jenazah ayah di semadikan di kg ekor kucing, Pdg Serai.Di rumah abg ayah yg aku pnggil 'Wa'.Hubungan yg ckup rpat,akrab, mesra.Keesokannya aku menerima panggilan dr pejabat bahwa aku diberikan cuti selama sebulan 10 hari.'Cukup lama'.Dan ahad lepas, genaplah 10 tahun arwah ayah meninggalkan aku serta mak dan seluruh keluarga aku.Tp perasaan dan kenangan ayah bersama aku sepanjang hayat aku.seperti baru semlm ayah pergi...Al-fatihah buat arwah ayah.. smbungan kenangan akan dtg...

Selasa, 21 Julai 2009

Alahai...


salam.....
hmpir seminggu rsnya x edit blog.. bz boleh tahan gak la.. mcm2 masalah aku tempuhi..nek penin gak la pala nk layan settle masalah ni..tp setiap masalah ada jln selesainya..semua tu di atas tatacara sendiri nak atasi..kerna setiap mslah jika xdpt di atasi,maka sebab tu la skrg ni ramai mengambil jln pintas..hmmmm bunuh diri. Yg paling mendapat liputan kes bunuh diri Teoh, sampai hari ni xselesai lg.. masing2 asyik slhkan pihak 2 yg bertanggungjawab. Tp yg mengetahui kejadian tu hanya Teoh dan tentunya Allah Maha Mengetahui. Kita sekadar mengandaikan sj.. wallahuaklam.. Aku dapat berita dari adik aku di kg..adik laki aku xciden tp alhamdulillah Allah masih melindunginya..dia sekadar di jahit di bibir..motor dia 'membelah' pintu kereta yg di naiki seorg perempuan anak mami..Nak masuk simpang tp xbg signal kiri..pas2 main terjah jer belok xtngok cermin..adik aku ngan member dia masih lg diLindungi..Motor habis hancus dr depan. Di kabarkan anak mami tersebut ingin membiayai segala kerosakan tersebut. Alhamdulillah .. selesai masalah..kedua dlm minggu yg sama, kereta aku di Sg Buloh..di kabarkan bahwa kancil aku yg baru amik awal tahun lalu telah xciden juga.. tapi bkn slh pemandu.. ketika di trafik light.. sebuah lori cuba membelok memasuki simpang.. xlepas nak masuk smpang agakmya,'buntot' lori tersebut menghentam pintu depan kiri, sekali ngan side mirror abis hancur.. penjaga kereta aku d sg buloh memaklumkan segala pembaikan melalui insuran kereta aku..terpksa la aku wat claim insuran .. tp alhamdulillah bakal selesai dgn selamat.. ketiga di minggu sama juga,kereta kesayangan aku plak buat hal.. dia mendgar desas-desus aku nak tukarkan dia dgn kereta lain di EoN,kan dpt deposit rm5k,aku ingt nk change 2 car la..cdgnya nak amik Exora..ramai sikit leh naik,mgkn merajuk agaknya..trus dia nek angin, ketika di kedai tayar,aku menggantikan tayar belakang trus wat alligment, cina yg nk test alligment on road terpksa menolak keta aku,kata cina tu minyak keta abis,musykil aku sbb minyak full tank aku isi,bw keta 1 lg,try tukar bateri..idup. Tp bl cbut jer bateri tu trus senyap. Trus aku suspek alternator aku 'out'.Tp kesian kat cina tu terpksa menolak keta aku ms test on road..fuh!! malu gak la aku.trus aku katakan pd diri aku dan keta aku bahwa aku xakan mnjual dia sampai la uzur.terpaksa aku kluarkan budget rm2xx juga la gntikan alternator.Bl da ganti ,timbul lak masalah len,belting lak xngam..terpaksa gnti belting baru.Tp alhamdulillah aku berjaya mengatasi mslh tersbut wlaupun budget utk wat benda len,tp terpksa berkorban utk dia..kerna mulut modal tergadai..wat ever pun..stiap mslah ada penyeselesaian..Cuma perlukan ketenangan,cara berfikir, cara atasi,pengorbanan,pendapat,keyakinan.Insya Allah ingt bhwa Allah sentiasa bersama2,DOA amat perlu utk settlekan masalah kerna Allah tdak pernah menolak setiap umat yg berdoa meminta pertolonganNya malah sentiasa Gembira kerna umat masih mengingatiNya.Dia yg membuat keputusan..Amin..

Rabu, 15 Julai 2009

ingatkah kita??

بِسمِ الله ِالرحمنِ الرحِم
سالم بواة موسلِمِن دان موسلِمات..
ساي مُوهٌون مااف كِيراڽا توليسان سايا ادا سديكيت ساله دان سيلف. داه لاما راساڽا تاك مَنوليس دالم توليسان جاوي.سباڠاي سَورانڠ مُوسليم ، تَرڠراك هاتي سايا اونتوك تاتافكان فَنوليسان جاوي. سَمَستيڽا كيتا فَرلو مَڠَتاحوي دان مَمباچ جاوي. بِيارفون دونيا سَكارڠ لَبِيه كَفد باحاسا ماة ساليح.ادالاه امات روڠي باڠيِ سساورڠ اناك موسلِم تيداق مَڠَتاهوي اكان تولِسان جاوي.كَرانا سكِراڽا كيِتا تاك تاهو جاوي،افا اكان جادي دَڠن القوُران؟ كِتا باڽاك بَربيچارا تتڠ حاديس، سبدا راسول،حوكوم اڠاما، تافي كِتا لوفا تتڠ جاوي. سكيراڽ كيتا منڠابايكان جاوي ، ماكا ڠَنراسي اكان داتڠ فاستي لوفا سكيراڽ تيدڤ ديبيمبيڠ.كَران ايت جوڠاله، ماساله سوسيال انك٢ مودا سكاراڠ ديتاهاف يڠ باهايا.ماريله كيت فيكيركن دان رنوڠكان مڠافا اين سموا ترجادي؟؟؟ ايبو بافا سكادر مڠهانتر انك٢ كسكوله، تتافي مريك سنديري لوفا دان ابايكان توڠاس مريك ديرومه.كرنا افا ؟؟ كرنا ترلالو مڠجار حارتا دونيا دان واڠ ريڠڠيت.منچاري كمِيواهان دونيا..انك٢ مراساكن ديريڽ تراباي.تيدق كنل القورٰن. جاڠن ديسالهكن فد انك٢،تافي سالهكن ديري كيتا سبڠاي ايبو دان بافا.مريكا حاڽ سكفينڠ كاين فوتيه، كيتا يڠ منچوراقكن كاين ترسبوت. كاسيه سايڠ دان مانجا فد انك٢ بيارله برفادا٢.بيكن مڠيكوت سڠالا كهنداق مريكا.كاجيان داري جباتان اڠاما اسلام اداله ٤٠٪ اناك٢ مودا سكراڠ تيدق بوليه ممباچ جاوي.اداكه كيت حاڽ ممفو اونتوك مڠهارافكان اينسان لاين منديديك ڠنراسي كيت؟ ساي برهنتي داهولو دي سيني..نانتيكان سمبوڠن اكان دتڠ..وامسلام.

Jumaat, 3 Julai 2009

Jangan Malu Cari Rezeki


Salam...
"jangan malu cari rezeki"..mak penah berpesan :kalu nak cari makan,bia halal wlaupun susah..belajar bg pandai,nnt senang cari rezeki.Jgan sombong dgn org.. Itu la pesanan mak pada saya.. Memang xdinafikan pendapatan hasil kerja tetap yg dterima stiap bulan(makan gaji) mmg xmncukupi utk menampung hidup dengan situasi zaman sekarang. Kos myk,brg makan, keperluan anak2 serta pelbagai lg yg menghantui stiap org yg berpendapatan sederhana. Apatah lg kehidupan sbg seorg plajar yg terpaksa bergantung pd kluarga,pinjaman. Sbb demikianlah maka byk terjadi gadis yg menjual diri semata2 utk meringankan beban kluarga.Mengambil jln mudah utk menampung hidup.JUAL dadah,JUAL diri,JUDI ekor,MENCURI,SAMUN dal pelbagai lg.Utk apa semua itu??Kerna kurangnya IMAN dan KUATNYA syaitan kuasai diri,semua ini terjadi semata2 utk HIDUP!!!! Ini merupakan jln penyelesaian yg mudah..(kerja sambilan) tp menyalahi undang2 serta mengundang BAHAYA. Byak perkara yg perlu dipertimbangkan dan dikorban kan jika ingin mnambah pndapatan @ kerja sambilan baik bg pekerja sederhana,pelajar,suri rumah.
1) - TAMBAH PENDAPATAN- dgn kerja sambilan yg dlakukan akan menmbah pndapatan kuarga serta mampu utk mencari keperluan lain yang diperlukan.HP,Kereta,Motosikal,Komputer dsbnya lg.semua itu adalah hasil dr kerja smbilan yg dilakukan. Kerja sambilan jg mampu memberi pngalaman baru dan mengetahui mcmmana susahnya ibu ayah kita mencari rezeki utk membsarkan kita serta membentuk keyakinan dlm diri utk trus maju.
2)- Berdikari - Kerja sambilan ini bergantung kpd diri sendri smaada mau @ tidak. Jgn memaksa diri utk melakukan sesuatu yg mendatangkan msalah..Pikir dgn teliti seblm mengambil kputusan .
3)- Lakukan selagi HALAL - Rezeki yang halal akan mendapat BARAKAH serta nikmat atas hasil rezeki tersebut dpt dirasai. Wlaupun terpksa berpeluh,tebal muka,untung yang kecil,upah yg sedikit ttp selagi HALAL,alhamdulillah diberkati ALLAH..
4)- Perlu berkorban - Byk yg perlu dikorban utk membuat kerja smbilan, Masa bersama anak isteri, masa bercuti, rehat, belajar. Tenaga yang dkeluarkan, Modal permulaan, perjalanan, risiko, dsbnya. Ramai yg gagal kerna pengorbanan yg dikluarkan tidak 100% dlm membuat PART-TIME.Oleh sbb terlalu TAKSUB dan PERCAYA tanpa usul periksa utk mencari lebihan wang,maka ramai yg terkandas."Hangat2 Tahi Ayam".
5)- Buang Rasa Malu- Sekiranya perasaan MALU terlalu tebal dlm diri,pastinya kejayaan tiada mendekati. SeHarusnya kita mengikis perasaan malu utk mencari rezeki halal.Wlaupun kerja tersebut pencuci hotel,penjual kasut pasar mlm,peniaga air bulan puasa,pemotong rumput,pembuat rumah(kontrak),penghantar surat,penjual TOPUP, dsbnya ttp sematkan dlm diri hasil yg diperolehi adalah HALAL..
6)- Keyakinan Diri- Amat penting! jikalau yakin diri tiada,sebarang kerja tidak menjadi.semestinya YAKIN dan USAHA, fikirikan dan tekadkan "aku mampu melakukan demi keluarga dan masa depan ku" wallahuaklam.

ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE

Pengikut