HalamanTAKAR


TAKAR-DIADAPTASIKAN DARI TABUNG KELUARGA ANAK-ANAK ROZIAH DAN DI ASASKAN OLEH ALLAHYARHAM HASSAN NORDIN

I made this widget at MyFlashFetish.com.

"KEHIDUPAN HAKIKI ADALAH SELEPAS MATI"

Tidak ada sesuatu makhluk pun di dunia ini yang mampu untuk melawan kehendak Penciptanya,dan tidak ada yang akan mampu menembusi 7 petala langit dan bumi.Maka yang demikian janganlah semasa hidup ini kita cuba melawan takdir tersebut.Gunakanlah kehidupan dunia dengan sepenuh kesyukuran terhadap Pencipta yang Maha Agung. Janganlah kita seakan mencuba untuk menongkat langit dan menggali bumi kerana semua itu adalah dari yang Hak..renungkan kalendar dan bertafakurlah barang sesaat cuma..

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan

Modal Kecil,Bonus B'terusan&Lebih kepada Kemudahan
KLIK JE

Jumaat, 3 Julai 2009

Jangan Malu Cari Rezeki


Salam...
"jangan malu cari rezeki"..mak penah berpesan :kalu nak cari makan,bia halal wlaupun susah..belajar bg pandai,nnt senang cari rezeki.Jgan sombong dgn org.. Itu la pesanan mak pada saya.. Memang xdinafikan pendapatan hasil kerja tetap yg dterima stiap bulan(makan gaji) mmg xmncukupi utk menampung hidup dengan situasi zaman sekarang. Kos myk,brg makan, keperluan anak2 serta pelbagai lg yg menghantui stiap org yg berpendapatan sederhana. Apatah lg kehidupan sbg seorg plajar yg terpaksa bergantung pd kluarga,pinjaman. Sbb demikianlah maka byk terjadi gadis yg menjual diri semata2 utk meringankan beban kluarga.Mengambil jln mudah utk menampung hidup.JUAL dadah,JUAL diri,JUDI ekor,MENCURI,SAMUN dal pelbagai lg.Utk apa semua itu??Kerna kurangnya IMAN dan KUATNYA syaitan kuasai diri,semua ini terjadi semata2 utk HIDUP!!!! Ini merupakan jln penyelesaian yg mudah..(kerja sambilan) tp menyalahi undang2 serta mengundang BAHAYA. Byak perkara yg perlu dipertimbangkan dan dikorban kan jika ingin mnambah pndapatan @ kerja sambilan baik bg pekerja sederhana,pelajar,suri rumah.
1) - TAMBAH PENDAPATAN- dgn kerja sambilan yg dlakukan akan menmbah pndapatan kuarga serta mampu utk mencari keperluan lain yang diperlukan.HP,Kereta,Motosikal,Komputer dsbnya lg.semua itu adalah hasil dr kerja smbilan yg dilakukan. Kerja sambilan jg mampu memberi pngalaman baru dan mengetahui mcmmana susahnya ibu ayah kita mencari rezeki utk membsarkan kita serta membentuk keyakinan dlm diri utk trus maju.
2)- Berdikari - Kerja sambilan ini bergantung kpd diri sendri smaada mau @ tidak. Jgn memaksa diri utk melakukan sesuatu yg mendatangkan msalah..Pikir dgn teliti seblm mengambil kputusan .
3)- Lakukan selagi HALAL - Rezeki yang halal akan mendapat BARAKAH serta nikmat atas hasil rezeki tersebut dpt dirasai. Wlaupun terpksa berpeluh,tebal muka,untung yang kecil,upah yg sedikit ttp selagi HALAL,alhamdulillah diberkati ALLAH..
4)- Perlu berkorban - Byk yg perlu dikorban utk membuat kerja smbilan, Masa bersama anak isteri, masa bercuti, rehat, belajar. Tenaga yang dkeluarkan, Modal permulaan, perjalanan, risiko, dsbnya. Ramai yg gagal kerna pengorbanan yg dikluarkan tidak 100% dlm membuat PART-TIME.Oleh sbb terlalu TAKSUB dan PERCAYA tanpa usul periksa utk mencari lebihan wang,maka ramai yg terkandas."Hangat2 Tahi Ayam".
5)- Buang Rasa Malu- Sekiranya perasaan MALU terlalu tebal dlm diri,pastinya kejayaan tiada mendekati. SeHarusnya kita mengikis perasaan malu utk mencari rezeki halal.Wlaupun kerja tersebut pencuci hotel,penjual kasut pasar mlm,peniaga air bulan puasa,pemotong rumput,pembuat rumah(kontrak),penghantar surat,penjual TOPUP, dsbnya ttp sematkan dlm diri hasil yg diperolehi adalah HALAL..
6)- Keyakinan Diri- Amat penting! jikalau yakin diri tiada,sebarang kerja tidak menjadi.semestinya YAKIN dan USAHA, fikirikan dan tekadkan "aku mampu melakukan demi keluarga dan masa depan ku" wallahuaklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE

Pengikut